Wednesday 19 June 2013

Ungkapan dan Nasihat...


  • Sesal Dahulu Pendpatn, Sesal Kemudian Tiada Guna.
Dalam apa2 tindakan kita kena bnyak befikir kesannya, jgn ikut cara aku yg tak memikir hati dan perasaan orang. Walaupun aku kerap ungkapkan aku syg dgn kasihkan dia tp aku betindakn kejam keatasnya.


  • Kerana Mulut Bdan Binasa.
Kita bila bebicara atau menulis, kena berhati2. Kerana mulut kita akn melukakan perasaan org. Contohnya, aku menaip ikut suka apa yg rasa marah aku mengawal minda. Kesannya aku telah melakukan kesalahan menilai insan yg aku syg, padahnya aku kehilangannya. 

  • Sayang tak semestinya memiliki.
Ungkapan ini aku terima dr mak aku, kata mak bila syg x semestinya kita memiliki. Adakala kita kena lepaskannya pergi, mungkin dia akn bahagia dan gembira dgn pelepasannya (mak x cakap la dlm bahasa teratur, mak cakap mcm org kedah biasa la). Kalau kita syg sesiapapun kita kena bg dia rasa bahagia, apa yg dia minta kita kalau mampu dn rasa patut beri kita berikan. Walaupun pepisahan jika tiada cara besatu, biar syg dan kasih kita menjadi kenangan terindah.