Monday 15 July 2013

Hidup Mesti Diteruskan...

Tengah aku search mencari apa2 artikel tentang hidup mesti diterukan, aku terjumpa satu blog yg pada aku amat bagus utk dibaca smping menjadi bahan rujukan pada sesiapa. Blog tersebut ialah http://hivadadidalamdarahaku.blogspot.com/ dari nama alamat blog pun agak memeranjatkan. Blog tersebut menceritakan tentang pengidap penyakit HIV dan golongan songsang.

Antara entry yg aku baca ialah kisah ibu dan anak mangsa HIV. Kesian itu saja mampu aku keluarkan dr mulut aku, mereka x salah cuma salah dijangkiti sahaja. Punca jangkitan adalah disebabkan si suami melanggan pelacur dan ada sisuami mengambil dadah. Tp dalam kes ini aku tgk si isteri dihukum sebagai pembawa selepas kematian suami mereka. Apasal masyarakat menambah beban yg perlu dipikul oleh mereka yg kehilangan tempat beteduh. Sepatutnya kita bukan terus menghukum tetapi beganding tangan mencari jalan penyelesaian bg masalah mereka. Yang salah telah menerima dan akan menerima hukumnya tp bukan kita hakimnya.

Selain itu, entery yg menyentuh rasa utk baca ialah kisah seorang suami biseksual. Kesian isteri dan anak dia, itu lg yg mampu aku ungkapkan. Aku penah ada pengalaman sedemikian, aku nyaris telibat dan kawan aku punya suami yg biseksual. Kes aku kami behenti sebelum tejerumus, dia ibarat abg dan isterinya ibarat kak aku. X akan aku nak musnahkan hubungan kak aku. Tentang kes kawan aku, last2 bawa kemahkamah, mereka becerai walaupun si suami xmau lepaskan. Aku pun xtau nak komen lebih tp pada aku bila seseorang tu dah kawin dn mencari yg lain itu bukan kes mencari kasih syg tp mencari sumber melepaskan nafsu. Mengapa mereka mencari, mereka dah ada yg kekal besama mereka. Aku cuma becakap dr apa yg aku rasa. Aku kesian pada mangsa isteri, anak, keluarga dan pasangannya. 

Jika kalian hendak teliti tentang HIV boleh baca dari blog tersebut, bnyak pengalamn dr penghidap dan penerima dan mangsa keadaan.